Moeilijke Communicatiemomenten

H.I.P. Adviesbureau

Hygiëne Infectie Preventie

MOEILIJKE COMMUNICATIEMOMENTEN

 

De huishoudhulp heeft een bepaalde opdracht namelijk het schoonmaken van een woonst. Hierbij ontmoet zij allerlei obstakels of situaties die haar belemmeren om deze taak naar behoren te volbrengen bijv. verkeerde producten, rondlopende dieren, “een moeilijke volwassene”. Iemand van de gebruikers kan probleemgedrag vertonen waardoor de huishoudhulp niet kan verder werken.

Hoe ervaart de huishoudhulp dit? Hoe gaat de huishoudhulp hier mee om? Uiteindelijk zal zij een oplossing moeten vinden om haar poetsopdracht te kunnen afwerken.

 

Door, samen met de docent en interacties van medecursisten, deze situaties  te “spelen” leert de huishoudhulp klantgericht om te gaan met dit probleemgedrag. De huishoudhulp moet zich leren wapenen met allerlei technieken en de gebruiker toch correct blijven bejegenen. Uiteindelijk moet zij met een beter gevoel haar dagtaak kunnen afsluiten en de woonst van de gebruiker kunnen verlaten. Het is tenslotte de bedoeling dat de HHH noch haar job noch de gebruiker (als klant) verliest.

Inhoud

 

Via situaties, gehaald uit de dagelijkse praktijk van de huishoudhulp, de onderstaande basisbeginselen leren toepassen:

  • Een inzicht krijgen in het “probleemgedrag”

Wat is het?

Hoe kan het zich uiten?

Wat kan de hoofdoorzaak zijn?

Wat is mijn aandeel hierin?

  • Hoe ga ik er mee om?

Algemene richtlijnen in de omgang met probleemgedrag

Hoe communiceren? (10 tips)

Hoe analyseer ik de situatie? (ABC-methode)

Specifieke richtlijnen in de omgang met probleemgedrag

Praktisch

 

  • Duur: 1 les van 3 uur (of 2 lessen van 3u in combinatie met de les Assertiviteit)
  • Taal: Al onze opleidingen worden in het Nederlands gegeven
  • Aantal deelnemers: min 6 - max 10
  • Doelgroep: Iedereen tewerkgesteld als huishoudhulp
  • Erkenningsnummer bij het Opleidingsfonds: E 876 op 16/05/2014 voor zowel Vlaams als Brussels Gewest
  • Maatwerk: Er kunnen afspraken gemaakt worden om de lessen meer aan te passen conform de specifiele behoeften van het bedrijf. Wij vertrekken vanuit een oplijsting van, voor jullie bedrijf, veel voorkomende probleemsituaties.
  • In deze opleiding wordt een theoretisch gedeelte voorzien, maar daarnaast ook een praktisch gedeelte. De les wordt daardoor vlotter en meer verstaanbaar voor de cursisten.
  • Extra: Elke cursist ontvangt na afronding een getuigschrift

 

VRAGEN OVER SUBSIDIES?

 

KLAAR VOOR

EEN OFFERTE?

Adres

 

H.I.P. Adviesbureau

Alkenstraat 150, 3512 Hasselt

Tel: 0494 30 72 19

Email: info@hip-adviesbureau.be

BTW: BE 0823.109.138 

RPR: Antwerpen, Afdeling Hasselt

Onze Partners

© 2018 HIP Adviesbureau - webdesign by Peter Swinnen